Het is weer zo ver! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu Het is weer zo ver! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu

Het is weer zo ver!

Door: TheRedBaron

Blijf op de hoogte en volg Luuk

24 Maart 2014 | China, Shenzhen

Hallo lieve toehoorderts, guitige guitigerts, schavuiten, kornuiten en de stiekem meelezende medemensch,

het is alweer een hele tijd geleden dat ik een verslag heb geplaatst. Het is dus weer de hoogste tijd voor een verhaaltje uit het verre oosten. Dit is een lang verhaal geworden dus vat een kop koffie en een kuukske erbij.

WAT HEB JE ALLEMAAL GEDAAN IN DIE TIJD JOH?
Wat is er allemaal gebeurd in 1,5 maand tijd? Weinig kan ik u vertellen. Ik heb ontzettend veel gewerkt en vandaag kan ik toch echt mijn eerste echte weekend sinds lange tijd noemen. Er zijn recentelijk veel projecten opgestart om het financiele draagvlak van de school te vergroten. Daaronder valt een reis naar Oregon, USA. Het eea moet daar natuurlijk voor geregeld en uitgezocht worden wat geen kleine klus is. Daarnaast zijn we nog steeds full-time aan het lesgeven en probeer ik ook nog mijn Human Resource klussen af te maken. Dat is niet gemakkelijk kan ik u vertellen. Maar aan hardwerkend Nederland hoef ik dat natuurlijk niet uit te leggen.

THE MAYOR
Jaja, de beste man was in Shenzhen. Hij bracht een bezoek aan ons en natuurlijk hebben Sanjeev en ik daar hartelijk gebruik van gemaakt. Eerst even op het terras gezeten en biertjes gepimpeld waarna we richting het uitgaanscentrum gingen met de beste man. Het mooie is, iedereen die we tegenkomen(vooral vrouwen), vertellen Sanjeev en ik dat hij de burgemeester van Huizhou is. De Chinezen en westerlingen vallen hier spontaan voor en willen allemaal graag een kiekje met de beste man. Hijzelf vind het schitterend en Sanjeev en ik vinden het natuurlijk prachtig om te vertellen. The Mayor had ook een vriend meegebracht, Eddy. Eddy, is een schitterende vent. Het type, laat ze maar lekker lullen, ik doe toch waar ik zelf zin in heb. Zodoende kan Eddy ook een eind weg lullen in het Chinees(Engels kon ie niet) tegen ons, vervolgens het glas heffen om te proosten en een flinke teug bier tot zich nemen om daarna in lachen uit te barsten. Aan het eind van de avond had the Mayor hem duidelijk hangen(denk aan Haas) en hebben we hem naar zijn hotel gebracht. Eddy was gevlogen en wat bleef waren de herinneringen aan een schitterende nacht!

DE TANDARTS
Mijn angst die ik had voordat ik in Nederland wegging was dat ik weer iets raars zou krijgen met de gezondheid in China net zoals tijdens mijn avontuur in Amerika. Ik heb het 7 maanden volgehouden maar mijn lichaam is dan toch echt ten onder gegaan aan de Chinese levensstijl... Ik had al zo'n 2 weken last van ontzettende verkoudheid. Die is gelukkig een zo goed als weg maar niet zonder dat ik mezelf de tyfus heb in geblaft. De Chinese traditionele theetjes and andere traditionele brouwsels hebben mij van deze verkoudheid afgeholpen. Ik was weer bijna op volle oorlogssterkte toen ik last kreeg van mijn tanden en ontzettende hoofdpijn. Nu is de opvoeding die ik heb genoten prima en gaan we niet voor elk probleem direct naar de doctor dus heb ik een week met tandpijn rondgelopen alvorens ik afgelopen donderdag ik het echt niet meer trok(zelfs niet met pijnstillers) en de volgende dag was ik bij de tandarts. De hele gebeurtenis van mijn avontuur in Amerika speelde zich weer af in mijn hoofd. Het zal toch niet weer iets ergs zijn....? Bij de tandarts(waarvan de assistente overigens goed Engels spreekt) aangekomen begon het onderzoek. De beste man kwam deskundig over en deed grondig onderzoek. 45 minuten later, 2 röntgenfoto's en 15 euro armer kwam ik de kliniek uit met het resultaat dat ik een wortelkanaal behandeling moet ondergaan... SUPER! But not heus. De doctor wilde dezelfde dag al beginnen maar held als ik ben met naalden en snijden en de rest, vertelde ik de man dat ik er nog een nachtje over moest slapen. Mijn goede vriendin Kira heeft me vervolgens overgehaald op zaterdag toch maar te bellen voor een afspraak en zodoende heb ik vanmorgen de eerste sessie gehad van 3 behandelingen. Vandaag een gaatje geboord in de desbetreffende tand en daar iets ingestopt wat de wortel moet doden/schoonmaken. Over twee weken moet ik terug waarna ze de wortel of eruit halen of iets dergelijks. Vervolgens moet ik nog een keer terug om het te herstellen. Super dus! Dit wordt vervolgd!

SANJEEV
Ja, een stuk gewijd aan mijn huisgenoot. Waarom? Omdat het een ontzettende eindbaas is die telkens faalt in zijn missie. Sanjeev heeft het aardig op de vrouwtjes. Aziaten zie hij wel zitten. Zoals eerder gezegd ben ik zijn hulp. Hij schiet vaak raak maar altijd bij de verkeerde vrouwen. Zo spreekt hij af met vrouwen die in Shanghai wonen, al een man of vriend hebben, simpelweg een relatie willen(iets waar Sanjeev geen tijd in wilt steken) of al een kind hebben... Elke dag hebben we het wel over een jongedame die hij heeft ontmoet of via het internet heeft leren kennen. Soms is ie weg als ik thuiskom of gaat hij op weg naar een "date". Als hij vervolgens terugkomt heeft ie de mooiste verhalen en draait het altijd uit op hetzelfde: missie gefaald door 1 van eerder genoemde redenen, tot grote hilariteit van mijn kant natuurlijk! We blijven het ondertussen gewoon proberen voor de beste man... 1 ding wat zeker is, is dat er een bezoek aan London(waar hij vandaan komt) gaat worden! We zijn inmiddels goede vrienden en kunnen goed met elkaar overweg. Plannen zijn al gesmeed als we eenmaal terug zijn in Europa.

VERSCHIL OP SCHOOL
Leerlingen beginnen hier om 7:30 en eindigen elke dag om 16:30. ELKE DAG! Vervolgens krijgen ze ook nog een pakket huiswerk mee waar je u tegen zegt! Het verschil in omgang met leerlingen is ook aanwezig. Ik geef hier studenten les die 13/14 jaar oud zijn. 4 jongedames en 1 jongen. Waar je in Nederland moet uitkijken dat je niet wordt aangeklaagd of voor pedo wordt uitgemaakt is dat hier totaal niet het geval. Ik heb mijzelf betrapt op het losser omgaan met leerlingen en dan vooral de vrouwelijke leerlingen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier alleen het verschil mee aanduiden. In Nederland zou ik een dergelijke losse omgang nooit en te nimmer doen wegens eerder genoemde redenen. Het feit dat ik hier niet na hoef te denken of ik een meisje een schouderklopje geef of met haar alleen in het klaslokaal ben is een unieke ervaring voor mij. In Nederland ben ik constant op mijn hoede in de omgang met leerlingen van het andere geslacht. Ik zou in Nederland niet zo snel een schouderklopje geven of alleen in het klaslokaal blijven(en al helemaal niet met de deur dicht) om de eenvoudige reden van aantijgingen jegens mijn persoon. Het feit dat je bijna met angst moet omgaan met vrouwelijke leerlingen is schrijnend voor de docenten in Nederland... Hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen? Dat brengt mij op het volgende punt:

NEDERLAND, WAT BEN JE AAN HET DOEN?
Hoewel mijn tijd hier in China vliegt zijn er ook dagen dat ik hier liever niet was geweest. Er zijn veel dingen die je mist als je een tijd in het buitenland zit. Denk dan niet aan de friet en kroketten, maar aan feestjes, basketbalwedstrijden(en het geouwehoer daaromheen), Moeke Tiese Klup(jongens nog bedankt voor de livestream! Zeer gewaardeerd!), geboortes, de eerste motorritten van het seizoen en ga zo maar door... Ik kan u vertellen dat ik de schoonheid(lees natuur) van mijn land meer waardeer als ik eenmaal terug ben. Wat ik totaal niet mis is alle onzinnigheid die ik allemaal lees op nieuwssites. De discussie Wilders(we wisten toch allang dat hij deze gedachtegangen had?), de nucleaire top(we zeiken omdat sommige wijken worden afgesloten, maar als er een aanslag is zeiken we dat de beveiliging niet goed was), de NS die 340miljoen extra gaan bezuinigen(want daar gaan de treinen wel van op tijd rijden) en ga zo maar door... Des te langer ik in China ben, des te meer begin ik te zien wat het toch een puinhoop in Nederland is. Mensen schieten elkaar overhoop, de vrijheid van meningsuiting is er niet meer, je moet nadenken over alles wat je zegt, iemand voor zijn muil rammen omdat hij/zij iets zegt over de jas die je draagt is volkomen normaal, de buschauffeur op zijn kaak meppen is ook gewoon, de politie is er nog alleen voor beveiliging van belangrijke evenementen met belangrijke personen, het uitschrijven van parkeerbonnen en snelheidsovertredingen... Ik merk dat de westerling minder tolerantie heeft, zo zei ik laatst tegen een westerse vent dat hij verdacht veel op Ross Kemp(documentairemaker/journalist) leek, vanwege deze reden begon hij te schelden en aggressieve bewegingen te maken en schreeuwde hij waar ik me in hemelsnaam mee bemoeide... Zijn maten(ook allemaal westers) waren er als de kippen bij om toon bij te zetten. Ik draaide me weer om naar mijn gezelschap en liet het voor wat het was. Zoals ik het nu zie, is de westerling een pot kokend water die elk moment kan overlopen. Ik zeg wederom dat China niet perfect is maar we kunnen zo ontzettend veel van ze leren over normen en waarden en respect voor de medemensch. Desalniettemin zal ik, als alles volgens planning verloopt, eind juli voet op Nederlandse bodem zetten. Een precieze datum is onderweg. Fijne contradictie he?

Ik wil niet als zeikerig overkomen, mijn beschrijvingen hier zijn tenslotte PUUR GEBASEERD OP EIGEN MENINGEN(Mag dat nog wel?), maar als je eenmaal een tijd in een ander land ziet krijg je een beeld van hoe het ook kan(of niet kan). Ik wil mijn mening graag met u delen en u wellicht aan het denken zetten, misschien wel frustreren. Desalniettemin hoop ik dat u weer genoten hebt van mijn post, mocht u het fijn vinden een reactie achter te laten dan wordt dat vanuit hier ontzettend gewaardeerd!

Drop me a line ya'll!

Groet vanuit China!
Luuk




  • 24 Maart 2014 - 08:21

    Broer:

    Whajooooo, wat een verhaal... Dat gaan we straks maar eens lezen als we even niet werken....

  • 24 Maart 2014 - 09:11

    Erik:

    luuksan!
    Wat een verhaal weer man! Leuk om te lezen! Succes met je tandjes en het harde werken. Ik hou je op de hoogte wb. Eventuele uren engels hier..
    Groeten uit een weer wat frisser nl

  • 24 Maart 2014 - 12:36

    Broer:

    Menneke toch, probeer nog wel even een beetje te genieten van de laatste periode daar... Voor je het weet ben je weer in het (vervloekte) westen!

  • 24 Maart 2014 - 22:50

    Kay:

    Wat een verhaal kerel!
    Wel weer heerlijk leesvoer!
    Btw 1e motorritten waren heerlijk

  • 25 Maart 2014 - 13:58

    Peetje :

    Luuk,
    Wat fijn om weer wat te lezen van je avontuur!
    Oggerm met je tand.. Even doorzetten en dan komt t goed! ;)
    En ben het zeker met je eens! Het veranderd hier allemaal en lang niet altijd positief! Mja je doet er alleen weinig aan!
    En wat leuk dat je eind juli terug komt!!
    Nou geniet nog en beterschap en sterkte voor je tanden!!

    Liefs Xxxx peet

  • 25 Maart 2014 - 14:23

    Remko:

    Dat de leerlingen elke dag om 7:30 beginnen kan me niet zoveel schelen, maar dat betekent waarschijlnijk ook dat de docenten elke dag om 7:30 beginnen!?

  • 28 Maart 2014 - 07:54

    Ienepien:

    Heerlijk! Lekker jouw verhaal lezen, ('s ochtends vroeg om 7.50 ;) ) onderweg naar mn werk! Ik hou dr van!
    Vandaag over een week is je bday! Heb je nog speciale Chinese bday plannen?

    Succes met alles daar en ik vind jouw gedachtegangen zeker leuk om te lezen! Ga zo door ;)

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Teaching Job in China

Lesgeven in Shenzhen, China.

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2014

The end is near...

17 Juni 2014

303 days in China

13 Mei 2014

在晚上的冒险

24 Maart 2014

Het is weer zo ver!

05 Februari 2014

Xin Nian Kuai Le!!!
Luuk

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 45650

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Teaching Job in China

05 Januari 2010 - 22 Mei 2010

Everything is bigger in Texas

Landen bezocht: