在晚上的冒险 - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu 在晚上的冒险 - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu

在晚上的冒险

Door: Luuksan

Blijf op de hoogte en volg Luuk

13 Mei 2014 | China, Shenzhen

Hallo guitige guitigerds, stiekeme meelezerts en al het andere gespuis wat mijn blog leest,

Nadat mijn oud-collega Rob S. vanuit Nieuw-Zeeland een blog postte en daarmee eindelijk een keer eerder was als ik, kwam ik tot de conclusie dat als zelfs Rob eerder dan mij post, het inderdaad een lange tijd geleden is geweest dat ik heb gepost.

Nu zit ik dit verslag te typen onder het genot van een stukje heerlijke Hollandse kaas. Mijn ouders en mijn vriendin zijn hier namelijk twee weken geweest en hadden allerlei skitterende dingen meegenomen. Helaas zijn ze afgelopen vrijdag weer huiswaarts gegaan.

FAMILIEBEZOEK
Zoals ik al zei waren de ouders en vriendin op bezoek. Ik haalde ze vrijdag de 25e april van Hong Kong airport op en na een emotioneel weerzien keerden we vervolgens huiswaarts naar Shenzhen. Ik zal de details wat mij zaterdags een 8 uur durende reis naar HK en terug kostte achterwege laten. Na het weekend goed te zijn uitgerust vlogen we naar maandag naar Beijing om daar 6 dagen te vertoeven. Ik heb alle hoogtepunten van Beijing die ik met mijn broer in december had bezocht, nog maar eens een keer rustig met pap,mam en Claire bezocht. Ik kan u vertellen dat Beijing in zomerlijke sferen vele malen fijner is, hoewel de winter natuurlijk ook wel zijn charmes had. Ze waren overdonderd door de Chinese cultuur en omgang en natuurlijk door mijn niveau van Chinees. Nu is mijn niveau niet al te hoog kan ik u vertellen maar om als self-proclaimed "chef-de-mission" mij/ons te redden ging het aardig. Zo heb ik voor de familie heel wat afgepingeld in menig souvenirshop, soms tot woede van de verkopers. Er was 1 mevrouw, waarbij we twee dagen later terugkwamen, die mij me nog wist te herinneren omdat ik zo pingelde twee dagen daarvoor. Agh, je moet toch wat als je anders super hard wordt afgezet. Veel Chinezen probeerden ons voor meer dan de helft spullen aan te smeren. Dan zei ik altijd dat het in Shenzhen een onrealistisch goedkope prijs was. Waarna ze al snel zakten. Was het naar mijn mening nog niet genoeg dan liep ik weg waarna ze al gauw 50% dan wel niet meer als 50% van de prijs afdeden. Natuurlijk betaal je als toerist nog altijd teveel, maar we hebben in ieder geval niet de jackpot betaald voor alle souvenirs. Verder was Beijing een uitermate fijne beleving met de familie. Ik vond het mooi dat ze zichtbaar genoten en dat ik dit met ze heb kunnen delen.

In Shenzhen zijn we nog naar het openlucht museum geweest. Door de regen viel dit letterlijk een beetje in het water. Maar ik denk dat ze een goede indruk hebben gekregen van wat er in China allemaal voor een culturen en verschillende bevolkingsgroepen zijn.

Ik heb de familie natuurlijk ook getrakteerd op de nodige culinaire hoogstandjes. Waarvan de favoriet toch waarschijnlijk de sushi is. Niet alleen bij mijzelf maar ook bij de familie. Zelfs bij Claire, die normaliter niet van vis houdt. Voor mijn waarde kompaan Stefan vd H. zou het een waar paradijs zijn. Of ze er in Nijmegen bij Oriental aan kunnen tippen vraag ik mij ten zeerste af. Dat gaat natuurlijk bij terugkomst in Nederland geprobeerd worden(wie wilt mij vergezellen?)

Afgelopen vrijdag zijn ze weer terug naar huis gevlogen. Ik denk als ik naar HK airport ga altijd aan mijn eigen aankomst/vertrek, het moment dat ik er zelf weer sta om richting huis te vliegen. Dit keer nog eventjes niet... Voor mij toch weer een dompertje. Toen ik terug in Shenzhen kwam was het weer stil in huis en daar moest ik weer even aan wennen. Nu gaat het overigens weer prima.

KIRA
Dit maal geen stukje gewijd aan mijn huisgenoot Sanjeev, die inmiddels prijs heeft, maar een stukje over Kira. Dankzij haar is het verblijf voor mijn ouders en Claire toch net even een stukje makkelijker gegaan. En mijn verblijf overigens ook. Ik ben inmiddels zo'n 9 maanden onderweg en zonder haar zou ik het denk ik niet zo lang volgehouden hebben. Zoals mijn ouders en Claire gemerkt hebben regelt ze vanalles. Van chauffeur tot aan eten bestellen. Ik hoef het haar maar te vragen en ze doet het. Ik noem haar ook wel de Chinese Ineke(een naam voor ingewijden;)) Iemand die je nog niet zo lang kent maar waarvan het voelt dat je al jaren bevriend bent. Ik kan dan ook alles met haar bespreken. En dat is wederzijds. We hebben een klik die je maar zelden hebt met mensen die je van te voren nog niet kende en zelfs nog nooit gezien had. Een steun en toeverlaat. En dat is fijn, zo ver weg van familie. Het is echt een topwijf! Ik ga haar proberen te verleiden tot een bezoek aan ons schitterende land waarna u, desgewenst, nader met haar kennis kunt maken. Tzt zal ik u hiervan dan op de hoogte brengen.

DE TERUGKEER VAN DE RODE BEER
Ja, er is een tijd van komen en gaan. Iets wat men hier op school niet volledig 100% begrijpt, maar dat is een ander verhaal. De vuile was wil ik niet op internet uithangen. Zoals eerder gezegd ben ik van plan om in juli voet te zetten op Nederlandse bodem. Ik ben aan het twijfelen tussen het weekend van 12/13 juli en het weekend van 19/20 juli. Qua prijzen van vluchten maakt het geen zak uit. Qua evenementen die er in die tijd zijn heb ik totaal geen weet. Ik neig naar 12/13 juli, in het kader van, als we dan toch moeten. En rondreizen ga ik niet doen, de tandarts heeft me hier klauwen met geld gekost en ik heb helaas ook een nieuwe telefoon moeten kopen(Ruben St., ja het is een appeltje) En bij thuiskomst wil ik voor de(hopelijke tegen die tijd officieel) motorrijdende familielid(eden) een extra motor kopen. Daarbij, ik heb van het de cultuur al genoeg gesnoven. Begin juli ga ik waarschijnlijk met Sanjeev nog even naar Macau, in het kader van nu we er toch zijn en dan vind ik het wel mooi geweest!

SOLLICITEREN
Ja, ik ben ondertussen ook weer druk aan het solliciteren. Als ik terugkom moet er natuurlijk wel weer gewerkt kunnen worden in augustus. Momenteel mag ik bij 1 school op gesprek komen. Van andere sollicitaties heb ik nog niets vernomen. Hopelijk komt dat nog maar ik heb er een hard hoofd in. Ik denk dat het voor veel scholen teveel moeite is om een Skype interview te doen. Ondertussen houd ik nog steeds hoop op het oude nest. Ik ben nog altijd beschikbaar dus mocht u nog iets moois weten, aarzelt dan niet en zegt het mij!

HOE STAAT HET MET MIJN NEDERLANDS?
Dat is een goede vraag. Zoals u kunt lezen is mijn taalvaardigheid haast niet afgenomen. Als ik typ en schrijf gaat het in feiten prima(spellingsfouten daargelaten). Maar toen mijn familie hier was kwam ik er pas achter hoeveel ik in het Engels aan het nadenken was. Ik kon de eerste paar dagen niet de juiste woorden vinden en moest veel nadenken over hoe alweer dingen juist te zeggen. Veel ge-uhm van mijn kant dus. Ik zit al 9 maanden het grootste deel in een Engels sprekende omgeving. Nederlands hoor/spreek ik alleen via Skype en lezen doe ik het op NU.nl. Verder eigenlijk niet. Toen ik een paar weken terug een Nederlander tegenkwam in Shenzhen, wisten we allebei waar we vandaan kwamen in NL maar praatten we allebei gewoon in het Engels. Heel bizar. Nu zal het niet zo zijn dat ik in het Engels ga praten zodra ik u weer tegenkom in Nederland maar het zou dus kunnen dat ik wat stamel of de juiste woorden niet kan vinden als ik een conversatie met u voer. Vooral de eerste paar dagen na terugkomst. Toen mijn familie een paar dagen hier was, had ik er bijna geen last meer van. Dus wees gerust!

SOUVENIRS
Ik heb inmiddels een lijst gemaakt met souvenirs die ik nog moet kopen. Een aardige lijst waarvan ik nog moet checken of ik het allemaal wel mag invoeren in juli en of ik het allemaal wel mee ga krijgen. 1 grote verassing! Maar daar houden sommigen van jullie wel van!

Pons V., ik zal nog kijken voor een Eddy vestje voor je!(Ben m nog niet tegengekomen zover)

Dit was het weer voor deze keer! Ik zal waarschijnlijk nog een verslag in juni plaatsen. Nu ga ik ff aan de vino met de Duitsert en Londoner!

Nog een fijne voortzetting van uw dag/week/maand!

Leave me a line ya'll!! 416 lezers van mijn laatste blog en maar 7 reacties? C'mon! Ik ben benieuwd naar uw reactie!

Groetjes,
Luuksan!

p.s. Degene die weet wat de titel van dit stuk is krijgt iets speciaals. Er is maar 1 prijs te vergeven en wie het eerst komt....

  • 13 Mei 2014 - 17:06

    Peet:

    Hee luukie!
    Wat leuk om weer wat van je te lezen! En wat fijn te horen dat je zo hebt genoten van t bezoek van je lieve ouders en je meissie!! Lijkt me dan ook wel weer moeilijk om ze te zien vertrekken, maar voor je t weet is het juli en ben je weer gezellig in boxmeer te vinden! :D
    In iedergeval heel veel succes met solliciteren hoop dat je snel iets vind!
    Geniet nog van je laatste 2 maanden en kijk alweer uit na je volgende verslag!

    Liefs x peet

    Ps als je iets van Disney vind dan weet je me te vinden he haha! ;)

  • 13 Mei 2014 - 17:12

    Leanne Si:

    Even mooi vertaald via google translate:P In het avontuur van de avond!

    Ondanks dat je je terug reis alweer aan het plannen
    Blijf genieten van je tijd die je nog hebt!

    Tot snel! Veel liefs

  • 13 Mei 2014 - 17:33

    Roex:

    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt gehad met je pa en ma en Claire.
    Ik mis in dit hele relaas wel een stukje over je sportieve activiteiten. Ik had hoge hoop toen ik de titel 'De terugkeer van de Rode Beer' las, maar informatie over de conditie en sprongkracht blijft uit. Ik laat me deze zomer wel verrassen :)
    Oh ja, en count me in voor de sushi, all you can eat baby!

  • 13 Mei 2014 - 18:12

    Jose:

    Hoi Luuk,
    Inderdaad lees ik je stukjes altijd en geef dus geen reactie daarop. Ik vind het heel fijn om te horen dat het zo goed met je gaat. Ook leuk dat je weer terug naar Nederland komt, bij het basketballen tellen ze je nu ook gewoon al mee met de teamindeling. Het zal zeker wennen zijn om dadelijk weer in dit leventje in Nederland verder te gaan. Maar dat komt zeker goed.
    Wat betreft solliciiteren, zal ik het zeker in de gaten houden. Ik neem aan dat je ook naar Metameer Boxmeer/Stevensbeek geschreven hebt. Al is het een open sollicitatie, gewoon doen. We zien je graag terug in juli.
    Tot horens, ziens
    Gr. Bert en Jose.
    Ps. Bert is met het kampioenschap nu wel onder de douche gezet. Dat hadden ze nog onthouden van de vorige keer toen jij dat voorstelde.

  • 13 Mei 2014 - 18:22

    Malou:

    Hey luuk,
    Wat fijn dat je zulke lieve mensen om je heen hebt en hebt gehad.
    Ik wens je veel succes en plezier verder.
    Xxx malou

  • 13 Mei 2014 - 19:28

    Alexander:

    We gaan RIJDEN!!!!!!

  • 13 Mei 2014 - 20:06

    Broer:

    Ons moeders mis je nu al!!
    Wat een verhaaltje weer... Geniet er nog ff van, voor je t weet is t voorbij!
    Doe de groetjes aan iedereen!!!

  • 13 Mei 2014 - 20:15

    Tante Marieke:

    He ome Luuk,
    Het is hier een beetje drukker met twee koters dus heb zelfs je vorige verslag niet kunnen lezen (ze zijn gewoon te lang om ff tussen neus en lippen door te kunnen lezen haha)
    Kan me helemaal voorstellen hoe fijn het was om je familie te zien na zo'n lange tijd en hoe leeg je huis kan voelen als ze dan weer naar huis zijn. Gelukkig kun je nu wel gaan aftellen, 2 maanden vliegen voorbij!
    Hier in het kleine kikkerlandje zijn in ieder geval heel veel mensen blij als je weer voet op nederlandse bodem zet.
    Dan kom je onze kleine reus ook maar eens in het eggie bekijken.

    Tot snel!!

  • 13 Mei 2014 - 20:15

    Tante Marieke:

    He ome Luuk,
    Het is hier een beetje drukker met twee koters dus heb zelfs je vorige verslag niet kunnen lezen (ze zijn gewoon te lang om ff tussen neus en lippen door te kunnen lezen haha)
    Kan me helemaal voorstellen hoe fijn het was om je familie te zien na zo'n lange tijd en hoe leeg je huis kan voelen als ze dan weer naar huis zijn. Gelukkig kun je nu wel gaan aftellen, 2 maanden vliegen voorbij!
    Hier in het kleine kikkerlandje zijn in ieder geval heel veel mensen blij als je weer voet op nederlandse bodem zet.
    Dan kom je onze kleine reus ook maar eens in het eggie bekijken.

    Tot snel!!

  • 13 Mei 2014 - 20:15

    Tante Marieke:

    He ome Luuk,
    Het is hier een beetje drukker met twee koters dus heb zelfs je vorige verslag niet kunnen lezen (ze zijn gewoon te lang om ff tussen neus en lippen door te kunnen lezen haha)
    Kan me helemaal voorstellen hoe fijn het was om je familie te zien na zo'n lange tijd en hoe leeg je huis kan voelen als ze dan weer naar huis zijn. Gelukkig kun je nu wel gaan aftellen, 2 maanden vliegen voorbij!
    Hier in het kleine kikkerlandje zijn in ieder geval heel veel mensen blij als je weer voet op nederlandse bodem zet.
    Dan kom je onze kleine reus ook maar eens in het eggie bekijken.

    Tot snel!!

  • 13 Mei 2014 - 20:18

    Tante Marieke:

    Oeps...3x dezelfde reactie. Blijkbaar heb ik weinig geduld....

  • 13 Mei 2014 - 20:36

    Paps:

    night adventures (Nacht avonturen)
    bingo, alweer 1e prijs!

  • 13 Mei 2014 - 21:56

    Marco:

    Ha Luuk

    Het gaat je daar goed maar dat hadden we ook niet anders verwacht. Hierzo met Akros gaat het prima en zoals je al kon lezen wordt je in augustus in een topvorm op het veld verwacht. Maar we gaan ervan uit dat dat wel goed zal komen en anders ga je gewoon ff met Eric voor de conditie een stukkie rennen.
    Nog veel plezier en geniet er nog van, volgens mij moet je uiterlijk de 28e terug want dan schijnt de wielerronde te zijn.
    gr Marco

  • 13 Mei 2014 - 21:56

    Ineke:

    <3

    Heel fijn dat je zo iemand hebt daar! Dat maakt ver weg van huis zijn een stuk dragelijker, weet ik alles van!

    Ik ga mee sushi eten als je weer in NL bent!

    Liefs

  • 13 Mei 2014 - 23:16

    Kay:

    Jow rode beer!
    Weer super om een verslag te lezen, werd inderdaad wel tijd!
    Leuk dat julle pap en mam en Claire zijn geweest! Heb volgensmij op fb wel ergens
    Een foto voorbij zien komen. Ik werd steeds gelukkiger tijden het lezen! Motoren en sushi! Uiteraard wil ik mee, maar ik adviseer wel sumo in Nijmegen ipv oriental plaza :)
    Qua motor update: m'n kneepads slijten zoetjes aan, dus dat gaat al goed en heb een leuk filmpje voor je van t wk superbike!
    Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er van je fitniss prestaties terecht is gekomen

  • 13 Mei 2014 - 23:18

    Kay:

    Jow rode beer!
    Weer super om een verslag te lezen, werd inderdaad wel tijd!
    Leuk dat julle pap en mam en Claire zijn geweest! Heb volgensmij op fb wel ergens
    Een foto voorbij zien komen. Ik werd steeds gelukkiger tijden het lezen! Motoren en sushi! Uiteraard wil ik mee, maar ik adviseer wel sumo in Nijmegen ipv oriental plaza :)
    Qua motor update: m'n kneepads slijten zoetjes aan, dus dat gaat al goed en heb een leuk filmpje voor je van t wk superbike!
    Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er van je fitniss prestaties terecht is gekomen

    Tot in juli beer!

    Gr kay

  • 13 Mei 2014 - 23:19

    Kay:

    Oh trouwens wat de titel betreft:
    Nachtelijke avonturen of zoiets

  • 14 Mei 2014 - 14:15

    Jacq.:

    Nog twee maanden na een fijne onderbreking van " China samen delen met de familie" en als ik nu na de reacties op jou blog kijk dan zitten we met velen op jou terugkomst te wachten en ik begrijp dat bij jou ook het gevoel van terug naar de honk begin de kop op te steken.


    Maar ja alles op zijn tijd : daar nu nog genieten , het is zo voorbij .
    Trouwens zou de titel kunnen zijn : Overpeinzingen in de avonduurtjes ..........

    Jij heb in ieder geval voor gezorgd dat China hier een stukje dichterbij is gekomen , merci daarvoor.

    再見

  • 14 Mei 2014 - 22:12

    Erik:

    Luuksan!
    Tijd om weer thuis te komen jonk! Echter qua uren Engels wordt het lastig volgens mij helaas..die ene collega wil nog niet weg:(
    Goed dat je een mooie tijd hebt daar! Maar je mist vast de drop en de haring.. Voor de rest roerige tijden hier ivm nieuwbouw en alles wat dies meer zij..
    CU soon my man!

  • 25 Mei 2014 - 23:41

    MooieMan:

    Draeck.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Teaching Job in China

Lesgeven in Shenzhen, China.

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2014

The end is near...

17 Juni 2014

303 days in China

13 Mei 2014

在晚上的冒险

24 Maart 2014

Het is weer zo ver!

05 Februari 2014

Xin Nian Kuai Le!!!
Luuk

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 670
Totaal aantal bezoekers 45637

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Teaching Job in China

05 Januari 2010 - 22 Mei 2010

Everything is bigger in Texas

Landen bezocht: