2014 of toch 2013....? - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu 2014 of toch 2013....? - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu

2014 of toch 2013....?

Door: AnLuuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

07 Januari 2014 | China, Shenzhen

Beste familie, vrienden, bekenden, oud-gedienden, guitige guitigerts, aanbidderds, stiekeme meelezerts en ex-leerlingen,

Allereerst natuurlijk de beste wensen en een gelukkig en gezond nieuw jaar.(Mag het nog? Natuurlijk!) Hier in China was het een knallend uiteinde, but not heus! In Shenzhen hebben we geen plek kunnen vinden waar vuurwerk werd geknalled. We hebben onze pijlen(dat is idd een doordenkert) inmiddels gericht op 31 januari. Waar we wel wat Chinees geknal hopen te horen! Als we zo de Chinezen mogen geloven dan belooft het heel wat te worden!

De tijd dat mijn broer hier was was apart te noemen. Het feit dat hij hier rondhuppelde en tussen de Chinezen liep was een apart aanzicht. Wat niet zo apart was is dat hij net zoals thuis ook hier weinig uitvoerde(laten we het erop houden dat het zijn vakantie was) Onze vakantie in Beijing was top! Hoewel het zwaar klote begon. Op de maandag van vertrok voelde ik mij zeer beroerd. Het vliegveld is ongeveer een uur van mijn huis en zo'n 20minuten voordat we op het vliegveld kwamen had ik een shitattack(het gevoel dat je opeens moet race-schijten en het gewoon bijna niet meer op kan houden) Ik had het geluk dat mijn gedachtegang het niet verloor van het gevoel in mijn buik en ik kon het dus ophouden tot het vliegveld. Eenmaal daar op de WC aangekomen kwam ik tot de conclusie dat ik ziek was. Maarja, je hebt betaald en annuleren ken niet en mijn broer is hier tenslotte maar 1x. Zodoende vliegtuig ingestapt. In de 3uur durende vlucht heb ik zo'n 5a6x een trip naar het toilet gemaakt waaronder 1x om te kotsen. Ik was ziek, dat was duidelijk. Wat voor mij telde was het overleven van vliegtuig naar taxi en van taxi naar hotel. Tussen vliegtuig en taxi nog maar eens het toilet opgezocht om er zeker van te zijn dat ik van taxi naar hotel dat niet hoefde te doen. Gelukkig was mijn gedachte juist. Van taxi naar hotel hoefde ik niet maar eenmaal in de hotelkamer nog maar eens goed losgegaan. De rest van de dag heb ik doorgebracht op bed.

De daaropvolgende dagen was het nog steeds (letterlijk) shit. Gelukkig werd de tijd tussen toiletbezoeken wel langer en werd het dus gemakkelijker om ons in Beijing te bewegen. Voor de noodgevallen hadden we onze shitkit(een toiletrol) bij ons. We hebben in Beijing de "Hutongs" bezocht. De oude, traditionele steegjes. We hebben op de Chinese muur gestaan, de verboden stad doorlopen, Olympisch park aanschouwd en natuurlijk Chairman Mao Z. gedag gezegd. Voor veel Chinezen is hij nog steeds de eindbaas der eindbazen. Het gebouw waar hij inligt is het zwaarst bewaakte gebouw waar ik ooit naar binnen ben geweest.(Met mijn Amerikaanse geschiedenis is dat toch iets bijzonders) Je werd zo'n 4x gefouilleerd en gescanned, er mochten absoluut geen foto's genomen worden en hoge leger pieffen liepen er wacht. Als je praatte dan werd je door de blikken gedood en in het Chinees toegesproken door de dienders. Afijn, al met al was het een geweldige week in een stad die ik weer van de bucket-list kan afstrepen!

Anyways, met nieuwjaar hadden mijn huisgenoot, Sanjeev, en ik een BBQ georganiseerd. Gewoon omdat het kan. Gezellig met collega's onder elkaar met een volle buik het oude jaar uit. Mijn broer had de decoratie gedaan, die hangt overigens nog steeds(gisteren hebben we de laatste beetjes schoongemaakt). Er was genoeg vleisch voor eenieder en aan een natje ontbrak het ook niet. Na de laatste epische secondes van 2013 afgeteld te hebben en elkaar een gelukkig nieuwjaar gewenst te hebben gingen we downtown Shenzhen om daar een kroeg op te zoeken. Eenmaal in de kroeg ging mijn huisgenoot op vrouwenjacht. Hij is een "Proper Londoner" en houdt wel van de vrouwtjes, tot grote hilariteit aan mijn kant. Zo hebben we samen een verhaal bedacht om het voor hem wat makkelijker te maken. Ik ben zeg maar zijn "wingman". Hij begint vaak een gesprek en introduceert mij dan. Vervolgens steek ik een verhaal af over onze job hier(natuurlijk geen docent) en wat we zoal doen. Op een bepaald moment zeg ik dan dat ik naar het toilet toe moet om vervolgens niet meer terug te komen... Zo heeft hij al bij menig Chinese schone aan tafel gezeten. Afijn, hij was daar mee bezig en ik heb me vermaakt door te poolen tegen miene moat Alex(u kent hem misschien nog wel, de gozert waarmee ik naar Hong Kong ben geweest) Nu dacht ik dat mijn recreatief pool gehalte wel op niveau was maar Alex stampte die gedachte even flink de grond in. Het mocht me niet deren, het was tenslotte 2014 en er waren andere dingen om me zorgen over te maken. Chineesjes die teveel hadden gedronken, mijn broer die zich ontzettend op zijn gemak voelde, het schoolhoofd die ergens zat in te kakken op een bankje, mijn huisgenoot die, nadat 1 van de dames de noodles/rijst op de grond had gegooid samen met de cocktail van vlak daarvoor in een kleverige, natte substantie, zich geen raad wist en ga zo maar door.. Om het allemaal te aanschouwen was geen straf zo in de eerste ochtend van 2014. Het deed me denken aan de 5th Avenue avonturen in de avonduren samen met de kornuiten, waarbij de heer S. vd Heuvel en ik het zooitje altijd gade sloegen om vervolgens smakelijk te gniffelen over hetgeen zich afspeelde. We waren overigens keurig op tijd thuis, het klokje sloeg 6:30 toen ik de oogjes sloot en de eerste Chinezen alweer op weg naar het werk gingen.

Afijn, 1 januari maar ff goed geslapen om vervolgens Chinees te gaan fonduen(hot pot genaamd) Mijn broer wilde dit perse van zijn lijst afstrepen. Zodoende dat gedaan. Nadien naar huis om de koffers te pakken en op weg naar HK(Hong Kong) Airport. Eenmaal aangekomen daar 2 uur zitten wachten totdat meneer eindelijk vertrokken was en de rust weder keerde. Het gevoel wat mij betrekt als ik op HKA sta is dat ik ga denken aan mijn tijd dat ik naar huis ga... Voor degenen die het zich afvragen: wellicht dat ik in de zomermaanden weer te bewonderen ben.

De werkweek begon alweer op 2 januari dus van vakantie is geen sprake. Met China gaat het prima! De economie is weer gegroeid!(Ja, ik heb dat hier expres achter gezet) We klagen in Nederland wel allemaal zoveel dat het allemaal zo kut gaat, maar we doen er verder niets aan... Als ik het hier bekijk doen die Chinezen het nog zo slecht niet. Ze werken hard en hebben eigenlijk maar zo'n 3 a 4 weken vakantie per jaar(Als men geluk heeft) De rest van het jaar werken ze gewoon. Geen wonder dat dit land nog altijd een groeiende economie heeft en zich in razend tempo ontwikkeld daar het met alle andere landen toch een stuk minder goed gaat. Onze cultuur en denkwijze in Nederland is zo anders dan hier, dat ik bijna zou willen zeggen: Kijk eens naar de Chinezen. De oplossing ligt niet in bezuinigen of welke andere maatregel er ook genomen wordt, het ligt in 6 a 7 dagen per week werken, geen 9 tot 5 mentalita, niet klagen, geld laten rollen en zoveel dingen meer.... Het salaris wat ik hier verdien ligt vele malen lager dan wat ik eerst verdiende. Ik verdien bijna 50% minder dan eerst maar ik kan meer sparen. Levensonderhoud is natuurlijk wel goedkoper maar qua wat ik moet afstaan aan de staatskas is 0%. Ideaal natuurlijk. Afijn, China is zo'n slecht land nog niet... Ik daag u uit om het zelf te komen bekijken!

Let wel, bovenstaande is puur gebaseerd op mijn eigen mening. Het kan dus zijn dat uw mening totaal van de mijne verschilt. Ik wil u niet overtuigen maar informeren hoe het ook kan. Dank voor het begrip.

Mijn verhaal is alweer lang genoeg. Ik zie jullie berichtjes weer graag tegemoet!

Groetjes, Tsaidjen,
Luuk

  • 07 Januari 2014 - 12:50

    S. Van Den Heuvel:

    Fijn literair stukje weer rode vrind. Des te langer je in China blijft, des te vaker ik me af vraag 'hoe rood is die rooie nu eigenlijk?' (pun intended) Met name de tweede alinea intrigeerde me. Ik wil u bij deze aansporen om de volgende keer na te denken over kopjes boven de alinea's, waar mogelijk natuurlijk, hetgeen het leesplezier naar een nog hoger niveau kan tillen.

    Tabee

  • 07 Januari 2014 - 13:06

    Peet:

    Hey Luuk!

    Allereerst, de beste wensen voor jou!! En dat 2014 een goed en mooi jaar mag worden voor jou!
    Natuurlijk leuk om weer wat van je te lezen.. en dat je tijd met je broer gezellig is geweest ondanks dat je ziek bent geweest.
    Een hoop gedaan en gezien. Dingen die je niet meer vergeet en die niemand van je afpakt.
    Super luukje, lekker nog genieten.. en succes met het harde werken daar!
    Kijk weer uit naar je volgende verslag!

    xx peet

  • 07 Januari 2014 - 13:34

    Broer:

    Ni Hao broertje,

    alweer bijna een weekje terug.... Erg zonde!
    Heb ontzettend genoten van mijn tijd in China! Zeker natuurlijk ook door de aanwezigheid van me kleine broertje. En ja, de vakantie was super!
    Overigens even voor de duidelijkheid: heb wel wat kleine dingen gedaan, maar inderdaad: VAKANTIE! ;)

    Op 1 januari voelde ik me zeer zeker op me gemak ja! Goed gezien..........

    Geniet er nog even van en pas goed op jezelf!

  • 07 Januari 2014 - 16:05

    Maartje:

    Luukie!

    Tot de pijngrens zoals ik lees, dikke prima! Klinkt weer erg goed allemaal. Soms ben ik een beetje jaloers maar dan denk ik aan mijn uitstapje naar Beuningen en dan is alles weer zo betrekkelijk... Leuk verhaal weer, lekker kort ook. Behalve dat 'wellicht dat ik in de zomermaanden weer te bewonderen ben' schiet mij uiteraard in het verkeerde keelgat. Hoezo wellicht??? Ik verwacht je minstens bij maxim op de laatste vrijdag om te klinken op de vakantie potverdomme! Jij komt terug hoor, ik doe je wat als je geel wordt.

    Werk ze, en hard zoals ik lees en hou onze economie ook een beetje draaiende wil je?

    dikke kus M

  • 07 Januari 2014 - 18:05

    Joke Gerrits:

    Hoi Luuk,

    Happy new year and a very good and healthy (without shit) 2014.
    Groetjes,
    Joke

  • 08 Januari 2014 - 20:29

    Karin:

    Hee Luuk,

    Wat leuk om te lezen allemaal. Fijn dat het goed met je gaat en ook dat je broer is geweest. Op Claires verjaardag heb ik hem en je ouders voor het eerst gezien. Grappig om te zien dat jullie zo op elkaar lijken! Geniet van je tijd daar.

    Groetjes Karin

  • 08 Januari 2014 - 23:06

    Kay:

    Ik houd het deze keer kort Luuk,
    Nogmaals de beste wensen natuurlijk en vier t goed op 31 januari!
    Heb weer gruwelijk genoten van je verslag en kijk uit naar de volgende!
    Gr Kay

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Teaching Job in China

Lesgeven in Shenzhen, China.

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2014

The end is near...

17 Juni 2014

303 days in China

13 Mei 2014

在晚上的冒险

24 Maart 2014

Het is weer zo ver!

05 Februari 2014

Xin Nian Kuai Le!!!
Luuk

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 45649

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Teaching Job in China

05 Januari 2010 - 22 Mei 2010

Everything is bigger in Texas

Landen bezocht: