New place, new people, new impressions - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu New place, new people, new impressions - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu

New place, new people, new impressions

Door: White man

Blijf op de hoogte en volg Luuk

22 Augustus 2013 | China, Shenzhen

Geachte lezert,

ik ben inmiddels natuurlijk allang op plaats van bestemming. Na het kijken van de nodige Russische staatspropaganda en met een paar akelig pijnlijke knieën landde ik dan eindelijk in Hong Kong. De aankomst was allemaal prima geregeld. Een jongedame kwam mij, zoals afgesproken, halen op het vliegveld. Vanaf het vliegveld de taxi genomen richting Shenzhen.

De eerste indruk toen ik het vliegveld uitliep: POTVERDOMME WERM! Het is hier zoals gezegd warm... Nu is de hitte niet echt het probleem. Het is echter de luchtvochtigheid die ervoor zorgt dat het een kleine ramp is om rond te lopen. Je moet denken aan de tropisch regenwoud sectie van een dierentuin, alleen dan een keer of vijf erger. Ik hoef dan ook niet veel te lopen om een emmertje zweet vol te doen lopen. Mijn fysieke gesteldheid zal er op vooruitgaan. Mijn mentale gesteldheid moet dit nog accepteren. Als westerling ben je toch vooral geneigd de nodige druppels snel af te vegen. Wij zweten immers alleen in de sportschool of bij de sportclub(andere activiteiten laat ik even achterwege wegens de minderjarige meelezerts NMalloot!) Afijn, ik doe mijn best het zweet te laten voor wat het is en elke keer een heerlijke geairconditioneerde(is dat een officieel woord Maartje M.?) ruimte op te zoeken. Het is inmiddels een soort sport om dat te doen. Als je loopt gaat het namelijk wel, maar sta je eenmaal stil dan gaat het los. Gelukkig hebben de Chinezen hier zelf ook last van. Dus niet alleen de westerling.

De westerling is voor veel Chinezen toch een bezienswaardigheid. Nu val ik natuurlijk extra op gezien mijn postuur en mijn lengte. De Chinees kijkt mij veel aan, beter gezegd staren. Even terugkijken en HaoNi zeggen is dan voldoende om een glimlach op het gezicht te krijgen. Natuurlijk ben ik niet altijd in een bui 3000 Chinezen per dag even HaoNi te zeggen. Ik vind het dan ook mooi om de gezichten van de Chinezen te zien als ze bij het busstation op de stoep staan te wachten en ik over de straat voorbij loop. De stoep heeft hier een redelijke hoogte, een cm of 30, (ja, je moet je hoeven hier goed optillen) en de Chinees vindt het volgens mij apart om te zien dat iemand die gewoon 30cm lager loopt nog steeds even groot, of soms zelfs nog steeds groter, is als hen zelf. Nu zijn de Shenzhenese Chinezen wel wat gewend qua westerlingen. Ik woon echter in een buitenwijk van Shenzhen waardoor ik toch een aparte verschijning ben. Nog mooier is als mensen van het platteland je zien lopen. Zo hadden we laatst een jongedame die verschrikt opkeek alsof ik van Mars kwam. Zo vond de dame bij de massagesalon het zeer apart dat ik een baard had(Chinese mannen hebben geen gezichtshaar) en vroeg ze of ze het even mocht voelen. Natuurlijk gun ik zo'n mevrouw toch even de ontdekking van haar leven. Dus kriebelde ze even door mijn baard heen. De kinderen op school vinden het ook maar apart. 1 kind was gehypnotiseerd door mijn baard. Hij bleef er maar naar kijken. Uiteindelijk vroeg hij aan zijn moeder of ie de baard mocht aanraken... Ook hij heeft iets nieuws ontdekt in zijn nog jonge leventje en hij gaat nu vast sparen voor ook zo'n mooie baard. Verder kan het voorkomen dat als er dames met elkaar op straat lopen en ik loop voorbij er opeens gegiechel opgaat. Niet anders dan wat wij als mannen van Akros op een gemiddelde 5th avenue avond doen naar de dames. Maar dat is een ander verhaal.

Ik had vandaag mijn eerste introductie dag. Veel luisteren en stilzitten. Jullie weten, niet echt iets voor Luuk. Ik heb het echter overleefd. Mijn collega's ook ontmoet. Hier zijn het, in tegenstelling tot andere plekken op de wereld, gelukkig nog wel allemaal jonge gasten. De oudste is, als ik me niet vergis, 32 jaar oud. Het team bestaat uit Amerikanen, een Nieuw-Zeelander, een Duitser(VERDAMMT, kom je ze nog tegen aan de andere kant van de wereld), een Serviër(die zomaar door kan gaan als Borat, incluis mustache) en er komt nog een Brit. Dus een mooie smeltkroes aan culturen.

Vandaag had ik ook mijn eerste Chinese les. Nu vind ik mijzelf redelijk taalvaardig maar de Chinese taal is een vak apart. Zo kan het dus zijn dat 1 woord 5 verschillende betekenissen heeft. Het verschilt op welk moment je het woord gebruikt of zelfs hoe je het uitspreekt. Zo is het woord voor het drankje Sprite hier: Swaypee(fonetisch). Als je dit verkeerd uitspreekt krijg je iets niet zo netjes wat te maken heeft met het vrouwelijke geslachtsdeel. Natuurlijk ga ik mijn best doen om mijzelf de Chinese taal eigen te maken, ik wil namelijk wel eens weten wat ze nou allemaal schreeuwen daar bij New Lotus(Oriënt Plaza voor Nijmegenaren) Ik heb een lange weg te gaan maar acht het niet onmogelijk.

Verder ben ik erachter dat ik op maandag en dinsdag weekend heb! Kan ik lekker op maandag uitzending gemist studio sport kijken. Heerlijk! Komt me dat even goed uit. En laat opblijven voor Champions league!

Verder ben ik nog naar de fitness geweest, maar dat leg ik in mijn volgende verslag uit. Dit was het voor nu, het moet immers een update blijven en geen boekwerk. Foto's upload ik wellicht de volgende keer.

Mocht u trouwens denken, waarom stuurt die lul niks meer terug? Dan klopt dat inderdaad. Mijn Nederlandse nummer gebruik ik nimmer. Mocht u mij, om wat voor reden dan ook, willen bereiken dan kan dit op het volgende telefoon nummert(whatsapp gewoon beschikbaar) +86185-6623-7884. Ik weet niet of na de 086 de 1 van de 185 moet komen. Een kwestie van proberen lijkt me. Wilt u wel rekening houden met het tijdverschil? Ik loop 6 uur voor. Dank.

Groetjes vanuit het verre Oosten,
细则
Luuk

p.s. Rob, de pindakaas smaakt overheerlijk evenals de speculaas! Mijn dank is groot! Xiexie(fonetisch) zoals ze dan in China zeggen.

  • 22 Augustus 2013 - 17:08

    Broer:

    Hej Broertje,
    Goed om te lezen dat je het in deze beginfase allemaal erg leuk en mooi vind!
    Je gevoel voor humor heb je in ieder geval behouden! Je maakt me wel erg nieuwsgierig, dus dat word sparen voor de meivakantie denk ik!!
    Geniet ervan!
    je broer

  • 22 Augustus 2013 - 17:23

    Erik:

    Luukske!
    leuk je verslagen te lezen jongen! Een hele ervaring voor je! Maar wat dacht je van die Chinezen! Dat moet een schok voor ze zijn om jou te zien en te ruiken..geniet ervan daar! Xxx vanuit nemege

  • 22 Augustus 2013 - 18:04

    Rob:

    Luukske,

    kijk je wel uit dat je niet op hen stapt of over hen struikelt ..... het is zo'n eind naar beneden.
    Anyway, good to hear that you've been enjoying yourself so far.
    Take care!!


  • 22 Augustus 2013 - 18:16

    Borat-Alpenfrits:

    Goed bezig schele bakfiets, ik ben benieuwd naar je sportschoolavontuur.

    Daaaaaaaaaaaagdagdagdagdagdag

    PS Haanduitdebroek!

  • 23 Augustus 2013 - 09:38

    Floor:

    Hahaaa!! Briljant stukje weer!! Veel plezier!!

  • 23 Augustus 2013 - 10:35

    Dolski:

    Jajaaaaa lekker verhaaltje weer luukie... Kan al niet wachten op de eerste foto's! Zeker de eerste paar met wat van de lokale bevolking lijkt me top...
    Veel plezier!

    Ja daaag

    daag

    daaag













    Oh.... trouwens

  • 24 Augustus 2013 - 12:21

    SvdH:

    Doe eens ff nie Jacques

  • 26 Augustus 2013 - 00:12

    Kay:

    ha rode beer,
    wat een pracht update weer!
    gaat je goed af zo te lezen en een hoop aandacht van t chinese volk
    succes weer de aankomende periode en ik kijk uit naar je volgende update!
    En foto's natuurlijk (oa van die lichaamstransformatie haha :P)

    ps zal morgen aan je denken als ik een heerlijke motorrit ga maken ;)

    gr kay

  • 09 September 2013 - 22:12

    Bob Franken:

    Binnenkort een potje FIFA? ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Teaching Job in China

Lesgeven in Shenzhen, China.

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2014

The end is near...

17 Juni 2014

303 days in China

13 Mei 2014

在晚上的冒险

24 Maart 2014

Het is weer zo ver!

05 Februari 2014

Xin Nian Kuai Le!!!
Luuk

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 45685

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Teaching Job in China

05 Januari 2010 - 22 Mei 2010

Everything is bigger in Texas

Landen bezocht: