China, wat een land! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu China, wat een land! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu

China, wat een land!

Door: Doeterniettoe

Blijf op de hoogte en volg Luuk

29 Oktober 2013 | China, Shenzhen

Hallo guitige guitigerts van me en natuurlijk die stiekeme meelezerts(sommigen hebben wel het lef om uit de anonimiteit van het www te komen! Mijn waardering daarvoor)

het is weer ff geleden dat ik een verslag schreef. Wegens werkzaamheden en andere tijdrovende bezigheden heb ik tot op heden geen tijd gehad om jullie te updaten over mijn belevenissen. Maar ziehier, warempel, per abuis, als donderslag bij heldere hemel, plotsklaps: een verslag!

De titel van dit stuk heet China, wat een land. Dat heb ik natuurlijk niet voor niets gedaan. Als ik al het gezeik lees over wat er allemaal in Europa/de wereld/Nederland aan de gang is dan denk ik: China is zo slecht nog niet. Als je je als Nederlander in de 21e eeuw zorgen moet gaan maken over het wel of niet voort bestaan van de oudste traditie die Nederland kent, dan is er iets goed mis. Nu kan ik op zeker hoogte begrijpen dat de Nederlandse regering zich enigszins in de discussie mengt, maar dat de VN ook zijn graantje meepikt dat is dan weer jammer... Desalniettemin vind ik de discussie super kansloos, maar dat is mijn mening. U bent vrij om te denken wat u daar van vindt, u bent tenslotte een vrij Nederlander, of misschien toch niet?

Hier in China zal het ze een worst wezen wat er gebeurt met die hele traditie. De Chinees heeft belangrijkere dingen aan zijn of haar hoofd om te denken aan een man die zwart is geworden door roet en of dat racistisch is... Ik zeg niet dat de Chinees niet racistisch is want dat zijn ze zeer zeker wel. Ik voel mijzelf duidelijk een minderheid. Ze, de Chinees, proberen een slaatje uit je te slaan. Ik heb zo voor al een vijftal keer donuts gehaald. Tot op heden heb ik nog nooit dezelfde prijs betaald bij dezelfde supermarkt voor 2 donuts. De verkoopster van de broodafdeling is dan ook elke keer anders. Het minst wat ik heb betaald is 4Y en het duurste was degene die me probeerde af te zetten voor 6Y, waarna ik zei dat dit niet klopte en ze meekreeg voor 5Y. Ondanks dat is China een prima land.

De Chinees maakt zich niet druk om wat er in de wereld gebeurd. Men is bezig met alledag. Ik heb niet het gevoel dat de Chinees verder kijkt dan morgen(waarschijnlijk zijn ze daarom ook zo ongestructureerd). De zaken waar de Chinees zich wel zorgen om maakt zijn:(in willekeurige volgorde)
- Eet ik rijst of noodles voor ontbijt/lunch/diner en wil ik daar een eitje bij?
- Zal ik vandaag mijn ruitjes/streepjes/blokjes/felgroenemetpaars of jaren'60 blouse aan doen?
- Welke oerfoute lichtbruine enkelpanty's passen vandaag bij het weer?
- Welke plateau zolen laat ik vandaag over het trottoir paraderen?
- Zal ik mijn rochel nu uitspugen of eerst nog ff sparen en over een half uur uitspugen?
- Naar welke massagesalon ga ik vandaag?
- Wat zal ik vanavond om 10uur na mijn werk eens gaan doen?
- Oh shit, het is al 21:00 uur en ik ben dronken..
- Ik kan mijn paraplu(tegen de zon) niet vinden.
- Kan ik de draai met mijn Audi/BMW/Mercedes/RangeRover/Bentley/Porsche/Toyota of Nissan wel maken?(terwijl er nog een halve meter ruimte is. Parkeersensoren vernietigen je ruimtelijk inzicht)
- Dump ik mijn kind vandaag 30min of 60min eerder op school?

Ja, het is echt waar... De Chinees kan zich wel degelijk een beetje zorgen maken. Over het enerlaatste punt en laatste punt. De Chinees woont zelf niet al te luxe. Maar dure auto's rijden kunnen ze dan weer wel... Het materialisme heeft ook in China zijn intrede gedaan.

Het laatste punt is gebaseerd op eigen waarnemingen. Sommige ouders brengen hun kinderen een uur dan wel half uur eerder naar school dan dat de les begint. En vertrekken dan vervolgens om hun eigen activiteiten te doen, whatever that may be! De kinderen die dan een uur tot anderhalf uur gaan wachten gaan, zoals alle kinderen doen, rondrennen, schreeuwen, stoeien, dingen afbreken etc. U kent het misschien wel... Nu blijkt dit normaal hier en ik onttrek mij hier volledig van. Tussen mijn lessen heb ik soms 20minuten pauze. Ik heb mijn baas gezegd dat ik zeker geen babysit ben maar toch echt docent en dus niet op andermans kinderen ga passen(daar ben ik tenslotte niet voor aangenomen). Hij zou gaan kijken of hij regels kon opstellen om het te fixen.

Verder kent men hier op scholen totaal niets van ADHD, autisme, asperger en al die andere rare etiketjes die wij in Nederland op kinderen plakken. Hier is een druk kind gewoon druk en een sociaal onhandig kind gewoon niet sociaal handig, hij of zij leert het wel als ie ouder is. Die instelling bevalt mij wel. In Nederland plakken wij tegenwoordig meteen een stickertje op het kind. Als het ff niet stil kan zitten of rondrent is het meteen ADHD. De Chinees denkt daar helemaal niet aan.. Het is gewoon wat drukker dan gisteren en heeft een chocolaatje gehad. Natuurlijk herken ik de signalen en weet ik dondersgoed dat sommige kinderen hier toch echt ADHD of autisme hebben. Maar over al mijn klassen(58leerlingen) zijn het er wellicht 5 die ik in aanmerking zou laten komen voor een etiketje. Als ik 58 willekeurige leerlingen in NL pak dan zouden het er waarschijnlijk 48 zijn die een etiketje al hebben.

Iets wat ik ook mooi vind is dat kinderen blij zijn als ze op de computer mochten van hun ouders. In NL is de computer/spelcomputer/laptop/ipad/iPod/MP-3 speler/smartphone niet weg te denken. Ik heb hier pas 6 leerlingen gezien(jaar of 13) met een smartphone. Ik vraag al mijn leerlingen elke les hoe het met ze gaat en wat ze gedaan hebben. Over het algemeen hoor ik huiswerk. Dat krijgen ze veel. Maar in het weekend, en alleen in het weekend, hoor ik af en toe dat ze op de computer mochten spelen en dat ze daarom blij zijn. De Chinese papa en mama zijn nog van de oude stempel! Heerlijk! Als Henkie of Keesie of Mies lief is geweest en huiswerk heeft gemaakt dan mogen ze ff een uurtje of 2 op de computer om daarna weer lekker buiten te spelen of een boek te lezen. In de afgelopen 10 jaar is er in NL zo'n ontwikkeling geweest op het gebied van ouderlijk gezag. Mijn generatie is waarschijnlijk een van de laatste die buiten spelen normaal vond na school. Natuurlijk hadden sommige vriendjes of vriendinnetjes een Nintendo 64 maar daar mocht alleen met toestemming van mama of papa op gespeeld worden. Als ik het hier zie dan betreur ik de situatie in Nederland en schaam ik me voor de opvoeding die kinderen krijgen...

Zo dan! Mijn verslag is weer lang genoeg. Ik heb nog meer wetenswaardigheden maar die bewaar ik voor een volgende keer;) Ik zal trachten de verschillen te blijven bestuderen. Met mij gaat het verder goed hoor! Druk met werken en mijn bevindingen te onthouden. Mijn signature baard gaat er zaterdag af voor het goede doel... Dus de foto aan de linkerkant van de pagina moet u opslaan op computer of netvlies. Want dat gaat verleden tijd zijn(mocht ik het scheren niet moe worden;))

Mocht u mij stroopwafels, kroketten, pakketjes, brieven, reclamefolders, geboortekaartjes, ansichtkaartjes, dreigbrieven, kogelbrieven, antraxbrieven dan wel liefdesbrieven willen sturen dan kan dat naar het volgende adres:

Luuk Vrenken
#117-118 East Gate tian di feng jing,
Long zhu da dao, Nanshan District,
Shenzhen City, Guangdong province,
518000, China

Gelieve deze opmaak aan te houden.

Drop me a line ya'll!!

Groetjes,

Luuk

  • 29 Oktober 2013 - 12:06

    Mam:

    Hoi luuk,

    kei mooi verhaal weer. We waren al een beetje op de hoogte. Baard eraf, jammer, maar al je het scheren zat bent laat je het toch weer groeien. Na een half jaar heb je weer een baard.
    Geen oppas in je pauze. Hier zijn doorlopende schooltijden aan de gang. Als je een kwartier pauze hebt mag je blij zijn. Dus China is ook op weg naar andere schooltijden? Veel plezier nog.

  • 29 Oktober 2013 - 12:11

    Peet:

    Hey luukje,
    JAAAA, ben een keer de eerste!
    Wat weer een leuk verhaal om te lezen!
    Wat maak je toch een hoop dingen mee en ook dingen waar je niet meteen bij stilstaat!
    Super.. En ook weer dingen die je voor jezelf wel weer later kunt gaan gebruiken!
    Heel veel succes en plezier nog en kijk weer uit naar je volgende verslag!

    En sterkte met t scheren van je baard.. Krijg je dadelijk nog een koude kin! Haha

    Dikke knuffel xx peet!

  • 29 Oktober 2013 - 12:23

    Inge:

    Hoi hoi Luuk,

    liefdesbrieven :-) laat dat nu maar exclusief zijn voor een speciale dame hier in het immer saaie Nederland.
    Mooie bos bloemen.....
    Goed te lezen dat je je vermaakt.
    Leuk de cultuurverschillen in je verhaal te (h)erkennen.
    Ik lees je verhaal met veel plezier.
    Toch een vraagje: visum check.... en je paspoort??
    Tot de volgende keer.
    X Inge

  • 29 Oktober 2013 - 13:28

    Leanne:

    Maar Luuk,

    Uiteindelijk hebben wij wel echt mega veel lol gehad met Mario Party op de Nintendo 64 samen :P

    Liefs Leanne

  • 29 Oktober 2013 - 13:55

    Broer:

    Broertje,

    wat een schitterend verhaal!!! Hoe o zo herkenbaar is het verhaal dat je vertelt over het etiketjes plakken in het onderwijs. Soms ben je blij dat er een kind een keertje niets 'mankeert'. Wellicht dat jij het allemaal nog wat beter moet bestuderen om het vervolgens in NL allemaal in de praktijk te kunnen brengen?

    De zwarte piet discussie blijft kansloos... Of zoals jij weleens zegt: UBER kansloos! Ook dat waakhonden op schiphol niet langer als 10 minuten per uur mogen werken houd de regering hier bezig... Ipv dat ze eens nuttige dingen voor onze belastingcenten gaan doen...........

    Geniet ervan jochie... Ben nog druk bezig met onderzoeken.... Door je verhalen heb ik telkens weer meer twijfel!!! ;)

    Have fun!

  • 29 Oktober 2013 - 14:50

    Jacqueline:

    Bonjour Luuk,

    Het blijft prachtig om te lezen dat de verschillen zo groot kunnen zijn, aan ieder mens kleven kleine en grote zorgen maar ook small of big things, niet altijd te begrijpen maar wel wonderlijk om mee te maken, lijk me. China komt door jou verslagen dichterbij . Wat een land !........ Place to be?....
    Zorg goed voor jezelf .
    et à la prochaine

  • 29 Oktober 2013 - 16:06

    SachsenPaule AlpenFrits:

    Beestenmans,

    Mooi verhaal weer man! Ik heb verder niets verstandigs te zeggen, zoals je misschien al verwacht had... Daaaaaaagdaagdaagdag!

  • 29 Oktober 2013 - 16:08

    Jappo:

    Nou luukje heb weer smakelijk gelachen! Keep up the good work!

  • 29 Oktober 2013 - 20:03

    Floor (die Van De HAN) :

    Brilliant story once again! Zoals je het beschrijft is China een paradijs voor docenten! Zijn de kindjes ook allemaal even beleefd? En je hebt zeker ook nooit vergaderingen, hoeft niet te surveilleren tijdens pauzes en van taakuren hebben Chinezen zeker nog nooit gehoord? Ik ga stantepede een ticket boeken! Keep having fun en kusjes aan je baard!

  • 30 Oktober 2013 - 02:55

    Kate Y:

    Hallo,

    My Belgium friend sent me link of your blog,I read them in Google translation.

    Have fun in Shenzhen!

    Regards from China,
    Kate Y

  • 30 Oktober 2013 - 09:25

    Lara:

    Ha Luuk, prachtig verhaal van een nuchtere Hollander....
    Have fun!

  • 30 Oktober 2013 - 16:21

    Franka:

    Heerlijk verhaal Luuk! Fijn dat het zo goed met je gaat!:)
    En beter dat die baard eraf gaat!:P Wordt je weer een lekkerding van;)

    Liefs!

  • 06 November 2013 - 23:08

    Sjakie Schram:

    B-I-A-Joetie!!

    Skon verhaal, deze keer niet lekker kort;)
    Ik merk wel dat je het goed naar je zin hebt daar.
    Maar wij(Sjakie Schram, De Douariere en Alanya ;) haakje sluiten, missen je toch wel een beetje.

    Have fun nog daar en doe geen dingen die ik ook niet zou doen.

    Masssssssel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Teaching Job in China

Lesgeven in Shenzhen, China.

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2014

The end is near...

17 Juni 2014

303 days in China

13 Mei 2014

在晚上的冒险

24 Maart 2014

Het is weer zo ver!

05 Februari 2014

Xin Nian Kuai Le!!!
Luuk

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 1166
Totaal aantal bezoekers 45680

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Teaching Job in China

05 Januari 2010 - 22 Mei 2010

Everything is bigger in Texas

Landen bezocht: