"Herfstvakantie" - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu "Herfstvakantie" - Reisverslag uit Shenzhen, China van Luuk Vrenken - WaarBenJij.nu

"Herfstvakantie"

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Luuk

08 Oktober 2013 | China, Shenzhen

Lieve toehoordertjes en stiekeme meelezerts,

het is weer tijd voor een nieuw verslag. In dit verslag probeer ik een beknopt verslag te geven per dag van mijn "herfstvakantie" en eindelijk iets over mijn sportieve prestaties.

Oktober heeft ook in China inmiddels zijn intrede gedaan. De luchtvochtigheid neemt af en het weer is bij wijlen aangenaam te noemen. Vooral in de ochtend en avond is het prettig toeven. De middag blijft vooralsnog warm.

De "herfstvakantie" heb ik er inmiddels op zitten. Afgelopen week hadden we plotsklaps een week vrij! Warempel vrije tijd! Heerlijk de tijd om te reizen naar dichtbijzijnde landen zoals Thailand, Taiwan, Vietnam, Laos! Oh nee, mijn paspoort is nog steeds ergens op deze aardbol. God, mag weten waar. Afijn, ik was dus aangewezen op deze mooie miljoenenstad.

Op de maandag ging ik met mijn collega naar de grootste electronica winkel ter wereld. Ik moest en zou tenslotte mijn PS3 aan de praat krijgen op het oude TV-tje(zonder HDMI) en de kaartlezer voor mijn camera was ook broodnodig. De winkel moet u zich voorstellen als zijnde verschillende concerns in 1 groot pand. Het gebouw telde een verdieping of 40(afwijkingsradius van 10%). Op elke verdieping bevindt zich electronica. Allemaal individuen die proberen spul te verkopen. Van kabels tot complete spiegelreflexcamera's, van computers tot complete entertainment systemen. Hebben ze het daar niet, dan hebben ze het nergens ter wereld. Mijn collega vertelde me dat men van heinde en verre van China komt om hier hun elektronica in te slaan... Na het zien van de omvang van deze "kermis" snap ik waarom.

Op dinsdag ben ik met een andere collega naar "Book City" geweest. Het is een beetje de Ramblas/Montmartre van Shenzhen. Veel straatartiesten, bandjes, kunstenaars en troepverkopers. Maar je hebt er ook de Shenzhen Library(voor de minder Engels bedeelden onder ons: Bibliotheek). Het is de plek waar ik mij voor het eerst in China in complete rust en stilte waande. Heerlijk! Er waren ontzettend veel Chinezen in de bibliotheek aan het studeren. In mijn tijd in Texas dacht ik dat de Amerikaan er wat van kon maar ze worden toch echt getopt door de Chinezen. Wat een studiebolletjes.

Op woensdag ben ik gaan basketballen met een jongen die ik ontmoet had in de bus. Lang verhaal kort: Hij hielp mij toen ik de verkeerde bus had gepakt, nummers uitgewisseld en zodoende afgesproken een balletje te werpen. Afijn, hij had vrienden meegenomen en zodoende konden we 5 vs 5 ballen. Een blanke gozert die samen met 9 Chinezen aan het ballen is moet een apart gezicht zijn gezien het feit dat menig Chinees naast de rand van het veld kwam zitten om te kijken. Ook andere teams waren gauw van de partij om de ballen. De Chinezen die mijn directe tegenstander waren, waren ontzettend trots als ze tegen mij scoorden. Gelukkig heb ik mijn "record" op het veldje positief afgesloten en mocht mijn team zich toch wel King of the Court noemen: 3 uur basketball later: 10W-4L. Naderhand namen de gozerts mij mee om te eten en te drinken. Gastvrij mag ik de Chinezen zeker noemen: Geen cent hoeven uit te geven die dag.

Donderdag begaf ik mij richting 3 kokende dames. Om de sociale contacten op te bouwen is er eens in de zoveel tijd een bijeenkomst waarbij gekookt en gekletst wordt. Nu was ik in het gezelschap van 3 nieuwsgierige dames die ook nog eens lekker konden koken! Ze vroegen me de oren van het hoofd maar wat was het gezellig en vooral ook: het eten was ontzettend lekker! Een hele kip in de pan daar draait men hier de hand niet voor om. De poten en kop liggen er gewoon bij in. De poten van de kip zijn hier een delicatesse. Het blijkt ontzettend lekker te zijn. Ik heb het niet geprobeerd aangezien mijn maag last had van het avondje daarvoor met de gozerts.

Vrijdag en zaterdag gingen we naar het strand. Ik met de baas, bazin en de secretaresse. 2 uurtjes in de auto over de Chinese snelweg. Regels kent men hier niet. Rechts of links maakt niets uit. Knipperlichtje aan of uit? Boeiend! Ik zeg altijd: als je harder rijdt dan de rest heb je nooit problemen. Menig Chinees denkt hetzelfde, zolang je maar door rijdt is er niets aan de hand...(Zou ik dan toch het land gevonden hebben waar mijn rijkunsten zich uitbetalen?) Toch voel ik me veilig in de auto. De Chinees is een oplettend bestuurder. Geen mobieltjes, krantjes, make-up, tuinslangen, gieters, boterhammen, petjes, koffiemokken en wegenkaarten achter het stuur. Geen afleiding gewoon rijden. Als er behoefte is aan een van bovenstaande punten dan gaat men netjes aan de kant staan. In de twee maanden dat ik hier ben heb ik nog maar 2 keer de resultaten gezien van een aanrijding. Waarbij de schade aanzienlijk was en beide auto's gewoon hun weg konden vervolgen. Ff een nieuw likje lak en gassen. Het strand zelf was aangenaam. De temperatuur van het zeewater is hier hetzelfde als het water bij Centerparcs. Je snapt, zwemmen in de zee is hier geen straf en wellicht ga ik de nieuwjaarsduik dit jaar gewoon doen. Het was heerlijk rustig in het dorpje waar we verbleven. Geen stadse geluiden. Natuur en zeelucht.

Zaterdagavond vertrok ik weer richting Shenzhen omdat ik zondag weer moest werken. Na een 3,5 uur durende reis kwam ik thuis. 3,5 uur lang Chinezen die mij aanstaarden. Op het eind was ik het er een beetje klaar mee. Ik snap dat mijn baard en haar inmiddels redelijk lang wordt maar ze kijken echt ongegeneerd. Mocht u het zelf willen ervaren dan nodig ik u van harte uit om op de koffie te komen.

Het laatste wat ik schrijf in dit blog is over mijn sportieve prestaties. Ik heb mijzelf ook persoonlijke doelen gesteld nu ik hier in China zit. Een van die doelen is het lozen van mijn, toch 20 overtollige, kilo's. Ik kan u vertellen dat na een kleine 7 weken er al 8 vanaf zijn. Waarom moeite doen in NL? Kom naar China en het vliegt er letterlijk vanaf. Wat een genot om elke keer op de weegschaal te staan! Natuurlijk heeft het te maken met het eten. Ik eet veel minder en langzamer dan in Nederland. Ik heb inmiddels handigheid in de stokjes maar het eet nog steeds langzamer dan met een lepel. Anderzijds heeft het te maken met mijn sportieve prestaties. Ik loop regelmatig hard. De 5km heb ik nog niet aangedurfd. Maar voordat ik naar de sportschool ga(4x a 5x in de week) probeer ik ff de rennen. Dat komt neer op zijn 3km per keer. Ik heb mijzelf het doel gesteld 300km te rennen dit jaar. Ik hou het netjes bij d.m.v. een app op de telefoon. Wellicht ben ik zelfs voor de heer E. Rongen niet meer bij te houden na dit jaar... Ik hoop echter in het spoor te kunnen blijven van de beste man. De Vikingrun moet tenslotte sneller kunnen dan de 3 uur die ik erover deed;) Voor de basketballende medemensch: Mijn "hops"(voor zover ik die had) heb ik nog niet echt getest. Daar doe ik dan dus ook geen uitlatingen over!

Rest mij niets anders dan u een fijne week toe te wensen! Tot de volgende keer.

Groetjes,

Luuk

p.s. De berichtjes die hier achter worden gelaten apprecieer ik zeer! Keep doing that!


  • 08 Oktober 2013 - 16:11

    Broer:

    Wat een verhaal weer! Weinig over je paspoort deze keer, maar die zul je voorlopig ook nog niet terug zien denk ik ;) Zo te lezen houd je ook je alcoholpromillage en getraindheid van de (drink)arm duidelijk op peil! Niks mis mee, maar ik hoor wel TEvaak dat je er last van hebt... Haha
    Geniet er nog ff van!

  • 08 Oktober 2013 - 16:20

    Inge:

    Lieve globetrotter,
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat!
    Ik lees met een glimlach je berichten!
    Maar 1 ding vraag ik mij af.........waar is in godsnaam je paspoort.

    X Inge

  • 08 Oktober 2013 - 16:26

    Floor:

    Ha Lukie Luck...
    Ik weet niet of dit de manier om jou een berichtje te doen, of dat dit meer bedoelt is om kritisch te reageren op bovenstaand stuk, maar het zal hoe dan ook wel bij je aankomen.
    Wat een mooie verhalen over jou belevenissen in China, leuk om te lezen! Ik mis je man, je was zo'n doldwaze collega, man man, die krijg ik nooit meer.
    Ik werk me nu de pleures op locatie Energieweg, en er kan gene lolletje vanaf hier,wat een saaie bedoeling. Ik kan niet echt zeggen dat ik hier aansluiting heb en er lekker gelachen wordt tussen het harde werken door (haha)
    Gelukkig lach ik thuis wat af met mijn twee mannen, Bauke wordt groot en wil al bijna lopen. Ik denk dat hij gymleraar wil worden want hij is nu al zo sportief, knap , grappig, ondernemend enzz...

    Lieve Luuk, het ga je goed daar! Blijf lekker sporten en laat die baard maar lekker groeien!

    Liefs van Floortje

  • 08 Oktober 2013 - 16:30

    Ineke:

    Hi Luuk!

    Ik neem aan dat je dus ook alles hebt gevonden in die winkel?
    Heel leuk om je verhalen te lezen. Ik geniet vooral ook van het beschrijven van de cultuurverschillen, zo grappig altijd!

    Geniet!

    Liefs, Ineke

  • 08 Oktober 2013 - 18:03

    Catuja:

    Ik ben zon stiekeme meelezer, maar nu kom ik er voor uit ;) klinkt als een super avontuur daaro! Veel plezier nog!

  • 08 Oktober 2013 - 18:03

    Jose:

    Hoi Luuk,

    Ik vind het kei leuk om je verslagen te lezen. Het schrijven gaat je goed af. Hoop dat je nog mooie momenten mag meemaken, en dat je uiteindelijk ook dingen kunt gaan bekijken (met je paspoort!)
    Tot je volgende verslag

    groetjes
    Jose

  • 08 Oktober 2013 - 18:16

    Marcel:

    Hey Luukie,
    Wat een leuk verslag...en wat een leuke ervaringen! Ben wel beetje jaloers op je!
    Nog veel succes daar! Groetjes Marcel

  • 08 Oktober 2013 - 19:29

    Peet:

    Hey Luuk,
    Wat is het weer fijn om te lezen wat je allemaal weer mee hebt gemaakt.
    Je weekje vrij heb je dan ook goed benut met allemaal leuke dingen!
    Maar als je nu al een weekje vrij mag, dan moet het ook lukken om je met de TT eventjes naar ons toe te krijgen ;) hahaha..
    Maar ben blij dat het allemaal goed met je gaat daar. En je mag trots op jezelf zijn hoe je het allemaal doet! Mijn petje neem ik voor je af! Ik doe het je niet na.
    Geniet geniet en ik kijk weer uit naar je nieuwe verslag!!

    Liefs x peet

  • 08 Oktober 2013 - 20:38

    Henk:

    300 km zijn maar 15 vikingruns! Appeltje eitje! En kijk uit, voor je het weet heb je de Chinezen op schoot zitten die hun verlanglijstje voor kerst komen vertellen!

  • 08 Oktober 2013 - 22:38

    Roex:

    Fijn om te horen dat die gewonnen renschoenen nu ook echt gebruikt worden! Nu iedere week n kilometertje extra erbij, en dan kunnen we bij terugkomst met die baard van je in stijl de vikingrun rennen.
    En ga jezelf als reclamebord verhuren met alle aandacht die je krijgt man! Deal sluiten met plaatselijk restaurant, shirtje aan met hun naam erop, cashen maar.
    Veel plezier daar, hou die baard onder controle, en ik kijk uit naar de volgende update!

  • 09 Oktober 2013 - 07:57

    Ruben:

    Wat een avontuur, ben beetje jaloers maar gelukkig kan ik mezelf voor de gek houden door te denken dat ik te oud ben voor die fratsen!
    Je schrijfstijl is herkenbaar vermakelijk.
    Alles goed en wel, wanneer schat je in dat je gewoon weer onze collega bent? Wij missen je!
    Veul plezier en avontuur nog!
    Grt,
    Ruben

  • 09 Oktober 2013 - 09:45

    Remko:

    Ha mafkees!!!

    Het leven is niets zonder jou!!! Ik krijg steeds meer de neiging om een van onze Engelse collega's neer te suppressen zodat je weer terug kan komen. Ik zal morgen eens een poging wagen...

    Gr

    Remko

  • 10 Oktober 2013 - 19:45

    Maartje:

    Lieve lukie,

    Vermakelijk verhaal weer. Vikingrun, topideetje.
    Dat met die stokjes, je ken toch ook met je handen eten, je weet toch? Kippenpootjes hoor je toch te kluiven, denk om ze nageltjes.
    Op de nieuwe locatie gaan we gewoon versterkt Engels geven, zo n 60 uur in de week. Dan kun je gewoon weer aan het werk. Ik las bij Floortje dat ze het wat saai vond op de energieweg, gelukkig is het bij ons supertje spannend en er worden elke pauze pijnstillers uitgedeeld omdat we blauw liggen van het lachen. Tijd dat je terugkomt dus. Al is het maar om soep te maken, of Engelse thee.

    Keep up the good work luukie.
    X m

  • 12 Oktober 2013 - 11:43

    Joke:

    Hallo Luuk,

    Leuk om jouw verslag weer te lezen en ik kan me wel voorstellen dat de Chinezen je aanstaren. Ik zag aan de reacties van collega's dat ik goed moet uitkijken op school dat ik niet gekild wordt zodat jij terug kunt komen. I'll watch my back. Dat met jouw paspoort is wel vervelend, lijkt mij. Doe je best daar en ik ben benieuwd naar weer een nieuw bericht.

    Groetjes,
    Joke

  • 27 Oktober 2013 - 16:59

    Rob:

    oy matey,

    goed te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt. Hier gaat alles z'n gangetje, alleen moet ik goed op Remko letten die het voornemen heeft een van de docenten Engels van de trap te sodemieteren .... snap ook niet waarom!
    Keep up the good work, mate and do keep writing your blogs, as they are most entertaining!

    Cheers, Rob

  • 28 Oktober 2013 - 15:59

    Bob:

    Ha die Luuk!

    Heb je de PS3 nou aan de praat gekregen? Dan kunnen we binnenkort als je weer vrij hebt mooi FIFA spelen.
    TIP: Als je de PS3 niet gekoppeld krijgt met een geen HDMI tv, moet je gewoon die component kabel (dat is die eenen met die 3 kleurtjes) in de tv doen, de andere kant natuurlijk in de PS3 en vervolgens de PlayStation aan-knop indrukken en ingedrukt houden tot dat je weer een piepje hoort (meestal 5 seconden).

    Succes!

    Groetjes,
    Bob

  • 24 November 2017 - 19:50

    Thiemen Goudsbloem:

    Ik vindt dit super tof om te lezen lekker Luuk heb je nog FIFA tips voor me

  • 04 December 2017 - 09:31

    Klas 4c:

    super leuk dit luuk we gaan er over praten in de les gr siem rouw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Teaching Job in China

Lesgeven in Shenzhen, China.

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2014

The end is near...

17 Juni 2014

303 days in China

13 Mei 2014

在晚上的冒险

24 Maart 2014

Het is weer zo ver!

05 Februari 2014

Xin Nian Kuai Le!!!
Luuk

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 1298
Totaal aantal bezoekers 45655

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Teaching Job in China

05 Januari 2010 - 22 Mei 2010

Everything is bigger in Texas

Landen bezocht: